پارس الکتریک پلاس
سبد خرید خالی است.

سیم ارت و علت ضرورت استفاده از آن

سیم ارت و علت ضرورت استفاده از آن

در این مقاله قصد داریم راجع به سیم ارت صحبت نماییم….

سیم ارت در حقیقت یک سیم متصل به زمین میباشد که یکی از ابزار پیشگیری از برق گرفتگی میباشد. تمام تجهیزاتی که از جریان الکتریکی برخوردار هستند ، امکان دارد که نشتی برق داشته باشند حالا این نشتی می توانید به علت دلایل مختلفی باشد مثل پوسیدگی،ضربه و خوردگی و له شدگی رطوبت و…باشد و این نشتی سبب میگردد که جریان برق به سطح این لوازم الکترونیکی نیز برسد که با لمس آن وسایل ما دچار برق گرفتگی میشویم که بسیار خطرآفرین است.

جهت برطرف نمودن این مشکل یکی از راهکارهایی که وجود دارد استفاده از سیم ارت میباشد که سیم ارت یعنی سیم متصل به زمین و در این موضوع کاربرد اصلی دارد و همچنین در جلوگیری از برق گرفتگی نقشی اساسی را ایفا می نماید. و از شرایط لازم برای استفاده از سیم ارت این است که زمین الکتریکی بایستی ظرفیت لازم را برای منتقل شدن جریان داشته باشد که بتوان از آن زمین الکتریکی به عنوان مبدا صفر ولتاژ استفاده نمود.

شبکه زمین یا همان سیم سوم جهت پیشگیری از مخاطرات و نیز برای حفاظت کردن از ما مقابل برق گرفتگی و در بعضی مواقع هنگام آتش سوزی نیز دارای کاربرد است که چنانچه جریان برقی به بدنه دستگاه متصل شد ،لمس بدنه برای ما خطرآفرین نباشد.

سیم ارت بمنظور هدایت کردن جریان اضافی و ناخواسته مورد استفاده قرار میگیرد که در مواقع اتصالی ، جریان برق از راه این شبکه به سوی زمین هدایت گردد نه از راه بدن ما. ولی مسئله ای که در حال حاضر اجباری شدنش در ایران نادیده گرفته شده و با جدیت به آن پرداخته نشده است مسئله استفاده و بکار بردن شبکه زمین در ساختمان که منجر شده بسیاری از ساختمان ها هنگام ساخت تجهیزات حفاظتی مهم برخوردار نباشند و چون این موضوع اجباری نیست منجر شده که سازندگان ساختمان ها به فکر سود بیشتر و دردسر کمتر باشند و از عدم جدیت نهادهای مربوطه استفاده کرده و کار خود را راحت تر سازند اما بایستی این موضوع را لحاظ نمایند که عدم رعایت این موضوع جان بسیاری از مردم را تهدید مینماید

اما تصمیماتی که در این زمینه گرفته شده است مبنی بر این میباشد که سازندگان را به استفاده از شبکه زمین ملزم و اجبار و ترغیب نمایند که از تکرار خسارت و ضررهای مالی و جانی جلوگیری نمایند

 

دیدگاه‌های نوشته

*
*